Landstrøm
I 2023 blev Danmarks første landstrømsanlæg til krydstogtskibe indviet på havnen i Aarhus. Flere landstrømsanlæg er på vej.
Danmarks første landstrømsanlæg til krydstogtskibe
2023 blev året, hvor Danmarks første landstrømsanlæg til krydstogtskibe så dagens lys på havnen i Aarhus. Nu kan krydstogtskibene slukke for deres dieselmotorer og i stedet koble sig til landstrømsanlægget. Det betyder blandt andet, at der ikke længere er støj og lokal forurening, når krydstogtskibene ligger ved krydstogtkajen.
af krydstogtskibene, der anløb krydstogtkajen i 2024, tilkoblede sig landstrøm.

Ny afgift skal fremme landstrøm
Vi ønsker at gå forrest i den grønne omstilling. Derfor har vi indført en ny afgift, der gør det dyrere for krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen og ikke kobler sig på landstrøm. Det handler om at skabe de rette incitamenter til at omstille sig i en grønnere retning.
Den nye afgift betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoton til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen og fravælger landstrøm. Det kan blive en ekstra afgift på mellem 50.000 – 75.000 kr. pr. krydstogtskib.
Pengene vil vi øremærke til nye initiativer på vores krydstogtarealer målrettet grøn omstilling og bæredygtighed.

Mere landstrøm på vej til Aarhus
Vi har et ønske om også at gøre det muligt for containerskibe at tilkoble sig landstrøm, når de anløber Aarhus Havn.
Derfor opfører vi et avanceret landstrømsanlæg på containerterminalen, hvor op til fire containerskibe vil kunne koble sig til på samme tid.
Projektet er støttet af EU-fonden "Connecting Europe Facilities", som har støttet lignende projekter hos en række andre nordeuropæiske havne. Når det bliver muligt at få landstrøm hos flere havne, bliver det også attraktivt for rederierne at bygge infrastruktur på skibene, så de kan tage imod det.
Vi forventer, at containerskibene kan tilkoble sig landstrøm i slutningen af 2026.

Kontakt
