Aarhus Havns historie
Vores historie går langt tilbage. Helt tilbage til 1845 hvor havnen voksede ud af åen og blev til Aarhus Havn. Der er sket meget i de mange år.
1845
Kysthavnen etableres
Havnen flytter fra åen i Aarhus til kysten på det område, vi i dag kalder Mellemarmen. Etableringen af kysthavnen med større vanddybde betyder, at dampskibe nu kan ligge til. Man er ikke længere afhængig af vinden for at kunne sejle, og det sikrer stabil handel i byen.
Den nye kysthavn betyder, at Aarhus hurtigt tiltrækker Jyllands største købmænd, der selv anlægger og betaler havnen. Kysthavnen importerer på dette tidspunkt især kul og jern og eksporterer især korn.
1862
Jernbaneforbindelsen opføres
Jernbaneforbindelsen til havnen bliver opført og gør Aarhus til centrum for handel mellem Jylland og udlandet – især England.
1900
Aarhus vokser til 50.000 indbyggere
Befolkningstallet stiger fra omkring 5.000 til over 50.000 fra 1840 til 1900, hvormed Aarhus vokser sig større end både Randers, Aalborg og Odense og bliver Danmarks andenstørste by. Befolkningstilvæksten skyldes især det voksende erhvervsliv og efterspørgslen efter arbejdskraft.
1905
Erhvervslivet på Sydhavnen vokser
Aarhus Oliefabrik flyttes fra Bruuns Gade til Sydhavnen. Med 500 medarbejdere står oliefabrikken for over 10 procent af Danmarks eksport (svarende til Novo Nordisk i dag).
Kraftværker, et svineslagteri og elektricitetsvæsenet åbner også på havneområdet og skaber endnu flere arbejdspladser.
Aarhus Havn importerer i starten af det 20. århundrede især foderstoffer, tømmer og kul og eksporterer stadig især korn.
1935
Aarhus runder 100.000 indbyggere
Aarhus Kommune runder 100.000 indbyggere og manifesterer sin position som Danmarks andenstørste by.
1938
Oliekajen
Oliekajen bliver opført, og det giver mulighed for effektivt og strømlinet at losse og læsse skibe med flydende bulk.
På dette tidspunkt er olie altafgørende for at få industrien i hele landet til at bevæge sig fremad, og med oliekajen manifesterer Aarhus Havn sig som et vigtigt knudepunkt for energiforsyningen.
Behovet for flydende bulk skaber arbejdspladser på havneområdet og trækker yderligere folk til byen.
1958
Containerterminalen etableres
Containeren opfindes i 1958, og Aarhus Havn satser hurtigt på den, hvorfor containerterminalen etableres på det område, der i dag hedder Aarhus Ø. Ensartede containere giver store fordele for erhvervslivet, fordi containerne kan transportere gods effektivt og uden store skader. Derudover giver de ensartede containere bedre vilkår og er mere sikkert at arbejde med for havnearbejderne.
Tidligere lagde man den type gods på paller, som man så sejlede rundt på ro-ro-skibe, og sådan gør man på dette tidspunkt stadig i de fleste andre havne.
Satset på containere fastholder Aarhus Havns vækst i en periode, hvor andre havne går tilbage.
1973
Multiterminalen
Multiterminalen bliver især brugt til bulk, og i starten kalder man også området for Kulterminalen. Kraftværkerne er en vigtig energikilde i Danmark, hvorfor Aarhus Havn importerer millioner af tons kul årligt gennem det nye område.
Senere besluttede man at bruge mindre kul, og pladsen blev lynhurtigt brugt til foderstoffer i stedet for. I dag bruger DLG fortsat området til fast bulk.
1997
Flytning af Containerterminalen
Containerterminalen flyttes til Sydhavnen, hvor der er bedre forbindelser til jernbane og motorvej. Der er også et mere effektivt kran-setup på kajerne med større vanddybde. Det er afgørende for, at man kan fastholde aftaler med partnere som for eksempel Mærsk.
Den yderste del af havnen bygges, hvor Aarhus Havns hovedkontor ligger i dag.
2024
Aarhus Havn på rette kurs
Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn med rutenet til det meste af verden. Der sendes hvert år mere end 10 millioner ton gods over kajerne. Byrådet i Aarhus har vedtaget en havneudvidelse, der ligger fundamentet for den fremtidige udvikling af Aarhus Havn.