Fremtidens havn
Med vedtagelsen af havneudvidelsen byder fremtiden på de bedste muligheder for fremgang og udvikling for Danmark og dansk erhvervsliv.
Yderhavnen er vedtaget
Aarhus Havn blev etableret i 1845. Siden har både havneområdet og Aarhus udviklet sig side om side, hvor havnens størrelse har fulgt det voksende behov fra byen og det danske erhvervsliv.
I dag er Aarhus Havn Danmarks største erhvervshavn. Den samlede godsomsætning er steget markant de seneste årtier. Alene i de seneste 10 år er godsomsætningen steget med 24 procent. Men gennem flere år har pladsen ikke kunnet følge med efterspørgslen. Derfor ansøgte Aarhus Havn i 2018 om en havneudvidelse – etablering af Yderhavnen.
I 2023 vedtog et bredt politisk flertal i Aarhus Byråd en havneudvidelse i Aarhus. Det skete efter fem års behandling af vores ansøgning, hvor Aarhus Kommune undervejs iværksatte en ekstraordinær inddragelse af borgere, interessenter og eksperter.
Den kommende Yderhavn bygges etapevis efter behov og kommer samlet set til at bestå af 84 hektar kajnære havnearealer. Derudover kommer vi til at udvikle en såkaldt Dry Port vest for Aarhus, der skal fungere som et effektivt logistikcenter med bygninger, der skal sikre forsyningskæderne til havnens kunder.
Vi har arbejdet målrettet på at reducere både klima- og miljøaftryk i projektet med havneudvidelsen. Det arbejde fortsætter vi. Vi kommer blandt andet til at kompensere en til en for den CO2e-udledning, som byggeriet af udvidelsen udleder frem mod 2030.
Det gør vi med nye initiativer som blandt solceller, landstrøm, energisymbioser og meget mere.
Plads til mere biodiversitet
Udvidet havnedrift står ikke i modsætning til biodiversitet og livet i havet. Tværtimod giver det en unik mulighed for at forbedre den aktuelle tilstand.
I samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Aarhus Universitet og Aarhus Kommune har Aarhus Havn arbejdet på forslaget Aarhus Blueline, der handler om at øge biodiversiteten i Aarhus Bugten ved at gøre den kommende mole til et natur- og biodiversitetsområde.
Nye byrum og havmiljøinitiativer
Aarhus Blueline etableres gradvist i takt med etableringen af Yderhavnen fra 2028 og frem. Udover at bygge en bugtet mole, fiskebastioner, laguner og et større revområde, vil der også blive etableret et nyt byrum, hvor byens borgere kan komme helt tæt på både havnen og vandet.
Udover Aarhus Blueline har vi i 2023 arbejdet med flere havmiljøinitiativer – blandt andet udplantning af ålegræs i Aarhusbugten.
I samarbejde med Syddansk Universitet har vi lanceret et forskningsbaseret ålegræsprojekt, der skal være med til at øge biodiversiteten i Aarhusbugten. I løbet af de næste år skal forskere undersøge potentialet for at reetablere ålegræs i Aarhusbugten og samtidig sikre ny viden om ålegræs og mulighederne for at plante i stor skala.
Kontakt
Aarhus Havn etablerer Jyllands største dry port
I erkendelsen af behovet for at optimere logistik og vareflow har Aarhus Havn taget et ambitiøst skridt mod fremtiden med etableringen af Aarhus Dry Port. Dette strategisk placerede logistikknudepunkt fungerer som en tørhavn, der udvider havnens rækkevidde og effektivitet langt ud over kystlinjen, og skaber en sømløs forbindelse mellem sø- og landtransport.
af containertransporten i danske havne kommer igennem vores havn
Havnens bæredygtighed
Ved at implementere grønne teknologier og løsninger stræber vi efter at minimere vores miljømæssige fodaftryk, samtidig med at vi forbedrer effektiviteten og servicekvaliteten for vores kunder og partnere. Fra avancerede energisystemer til vandbehandling og affaldshåndtering, hver aspekt af udvidelsen er tænkt for at sikre, at vi opfylder de højeste standarder for miljøvenlig drift.
Vi vil sikre biodiversiteten
Havnens kystforvaltningspraksis fokuserer på at beskytte og genoprette marine økosystemer. Dette kan inkludere tiltag som genetablering af naturlige strømforhold og sedimentdynamikker, hvilket gavner marine habitater og arter.