11/11/2024
Nordeuropæiske havne i samarbejde modtager EU-støtte til landstrøm til containerskibe
Projektet har et stort potentiale for at reducere ikke kun CO2, men også tungmetaller og kvælstofoxider, som udledes fra containerskibe, der ligger til kaj.
Vi er meget glade for, at Europa-Kommissionen og CEF-udvalget anerkender vores høje ambitioner for den grønne omstilling. Som nogle af Nordeuropas vigtigste havne er det fantastisk, at vi kan samarbejde om at reducere skibsfartens klimaaftryk, som er en global udfordring, vi står sammen om. Landstrøm til containerskibe er en afgørende del for alle de involverede havne,
siger Anne Zachariassen, COO i Aarhus Havn og projektkoordinator.
Et stort skridt mod bæredygtig skibsfart
Projektet er en direkte reaktion på nye EU-regler, der træder i kraft i 2030, og som kræver, at skibe over 5.000 bruttoton kobler sig til landstrøm, mens de ligger til kaj. Med OPS kan containerskibe bruge strøm fra elnettet i stedet for at generere deres egen energi ombord meddieselmotorer, hvilket resulterer i et reduceret klimaaftryk, renere lokalemiljøer og bedre arbejdsforhold i havnene.
1.567 tons CO2-reduktion årligt i Aarhus Havn
De pågældende havne vil anvende midlerne på lidt forskellige måder, men de har alle som mål at reducere miljø- og klimaaftrykket fra skibe ved kaj gennem OPS.
Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn, og omkring 73% af de containere, der kommer over kaj i landet, kommer igennem her.
Dette betyder et stort potentiale for at reducere CO2-emissioner fra containerskibe, der ligger til kaj i havnen – et potentiale, som COO i Aarhus Havn, Anne Zachariassen, ser frem til at realisere.
I Aarhus Havn er vores mål at blive CO2-neutrale i 2030. Fleksible landstrømsfaciliteter som det, vi har planlagt, vil gøre en stor forskel, da det gør det muligt for alle containerskibe med den nødvendige infrastruktur at tilslutte sig grøn strøm, mens de ligger til kaj,
siger Anne Zachariassen og fortsætter:
Det vil også reducere den lokale partikelforurening, der opstår, når skibene i stedet bruger dieselgeneratorer, hvilket er til gavn for både beboerne i det omkringliggende område og medarbejderne på havnen.
Ved at tilslutte containerskibe til landstrømsanlæg forventer Aarhus Havn at reducere CO2-emissioner med 1.567 tons årligt.
Aarhus Havn modtog €5,29 millioner i CEF-midler til projektet, hvilket dækker 50% af de samlede omkostninger.