10/10/2023
Eksperter og transportbranchen samlet om den grønne omstilling: Vi har et ansvar
Men selvom vi med tiden er blevet dygtigere til at transportere energieffektivt og grønt, så koster det fortsat energi.
Torsdag den 14. september havde Aarhus Havn derfor sammen med Dansk Industri, Klimaalliancen Aarhus, Danske Rederier, Aarhus Transport Group og Danske Shipping- og Havnevirksomheder arrangeret en konference, hvor transportfolk og andre interessenter kunne mødes for at hjælpe hinanden ind i en grønnere fremtid.
"Det er let at blive enige om, at den grønne omstilling er vigtig. Til gengæld kan det af og til være svært at gennemskue, hvordan man faktisk lykkes med at gøre sin virksomhed grønnere, og derfor er jeg stolt af, at Aarhus Havn lægger omgivelser til et møde mellem transportbranchen, politikere og eksperter, så vi kan hjælpe hinanden i mål," siger Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.
Konferencen bød på i alt syv forskellige oplægsholdere ind med viden om, hvordan man kan transportere både mennesker og gods mere bæredygtigt.
Forskellige aktører giver bred viden
Blandt oplægsholderne var blandt andet transportminister Thomas Danielsen, Iva Ridjan Skov, der er lektor i energiplanlægning og fremtidens energisystemer på Aalborg Universitet og Kristian Durhuus, der er CEO hos Molslinjen.
"Her er mange forskellige aktører. Både forskere, virksomheder, politikere og embedsmænd, som kommer med mange forskellige vinkler på problemet. Jeg har også lært en hel del af at høre de andre foredragsholdere," siger Kristian Durhuus efter at have holdt sit eget oplæg.
Da Molslinjens CEO holdt sit oplæg, talte han især om, hvordan færgerne, der hver dag hjælper tusindvis af danskere rundt i landet, skal drives fremad i fremtiden.
Vi har ikke lagt os fast på, hvordan strømmen skal produceres og lagres, men vi ender med el-færger. El-teknologi er der, hvor der er den højeste udnyttelse af energien, og det vejer mindst, når vi skal have det på færger. Men vi får brug for en meget stor el-ladekapacitet både på havnen i Aarhus og på Odden
— siger Kristian Durhuus.
En anden foredragsholder til konferencen var David Dupont-Mouritzen. Han er direktør hos Copenhagen Infrastructure Partners, og budskabet i hans oplæg var først og fremmest vigtigheden af at få udbygget Nordsøen med havvindenergi.
Men havvind er ikke det eneste kriterie for at lykkes med at få en grønnere transportbranche, hvis man spørger direktøren.
"Vi skal satse på flere heste på samme tid. Det her med én løsning, der tjekker alle boksene af, det er nok ikke vejen frem. Det er både el-færger, det er methanol og lige om hjørnet også ammoniak, så man skal være i stand til at håndtere flere forskellige brændstoftyper til forskellige skibssegmenter," siger David Dupont-Mouritzen.
Netværk og vidensdeling er vigtigt
Der er ingen tvivl om, at der venter et langt, sejt træk for at komme helt i mål og få en komplet grøn og bæredygtig gods- og persontransport.
Men der er grund til at være optimistisk.
Man ser en bevægelse i markedet og i industrien, som er positiv. Det her med at få samlet folk og få nogle dybe indsigter på området, det, tror jeg, er supervigtigt og gavnligt for videre fremdrift
— siger David Dupont-Mouritzen.
Knap 80 mennesker deltog til konferencen, hvor der ud over spændende oplæg var sat god tid af til at netværke.
Noget så simpelt som at udveksle telefonnumre eller mailadresser kan nemlig gøre en stor forskel.
"Der er ingen, der kan og ved det hele selv. Hos Aarhus Havn har vi en målsætning om at være CO2-neutrale i 2030, så vi tager gladeligt imod gode råd fra virksomheder, der har erfaring på området, på samme måde som vi gladelig selv deler ud. Derfor er det vigtigt at møde hinanden på tværs i branchen," siger Thomas Haber Borch.