20/12/2024
Havnedirektørens julehilsen
Året er så småt ved at rinde ud. Foran os står juledage – forhåbentlig i selskab med familier, venner og dem, vi holder allermest af.
Det er også her kort inden begyndelsen på et nyt år, at jeg helt automatisk begynder at reflektere over det, der er ved at rinde ud.
Lad mig starte med at slå fast: Det har været noget af et stormombrust år.
Ikke bare for Aarhus Havn, men også for verden omkring os.
Vi står i en tid, hvor foranderligheden nok er den største konstant. Der er fortsat krige og konflikter rundt om i verden. Vi har fået nye ansigter og politiske retninger i Europa. Og amerikanerne har valgt en ny præsident.
Det fik vi en forsmag på allerede i starten af året, hvor blandt andet den danske ambassadør i USA gæstede Aarhus Havns Årsmøde, som vi afholdt for første gang.
Når der er store forandringer i verden, påvirker det også os her i Aarhus.
Selvom vi formentlig ikke ser store stigninger i godsmængderne, når året er gjort op, har der alligevel været stor aktivitet på havnen.
Vores udlejning af havnearealer har været på et usædvanligt højt niveau.
Vi har formået at styrke vores position som hele Danmarks havn. Det er ikke mindst takket være alle de mennesker og virksomheder på og omkring havnen.
Tak til jer.
Havne på den politiske dagsorden
Der er ingen tvivl om, at de danske havne og ikke mindst Aarhus Havn har været genstand for politisk opmærksomhed.
Vi måtte i år sande, at det brede politiske flertal, der sidste år vedtog en udvidelse af vores arealer, besluttede at sætte havneudvidelsen på pause.
Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg var – og fortsat er – rigtig trist over den beslutning.
Da man politisk vedtog havneudvidelsen, kaldte jeg det en historisk milepæl.
Her ved udgangen af året har jeg lyst til at bruge samme udtryk – historisk milepæl. Men nu med omvendt fortegn.
Det er trist for danske erhvervsliv. For arbejdspladser. For udvikling. For den grønne omstilling.
Alt det, vi skulle skabe med havneudvidelsen. Men som vi nu risikerer at miste.
Vi har derfor også brugt en del af året på et genopretningsarbejde.
Vi er en arbejdsplads med mange dygtige medarbejdere, der har været igennem nogle voldsomme år.
Også vores kunder, erhvervslivet og de mange virksomheder, der har vist interesse i at investere og udvikle sig på og omkring havnen.
Tak for den store opbakning, som jeg og hele Aarhus Havn har mødt.
Vi skal finde en vej frem. Vi skal finde flere kajnære arealer.
Den politiske opmærksomhed på havnen har heldigvis også handlet om andre ting. Igen i år har vi haft fornøjelsen af et tæt og godt samarbejde med nationale politikere og ministre.
Regeringens Havnepartnerskab kom i år med deres anbefalinger til en styrkelse af de danske erhvervshavne.
Det er et godt og solidt stykke arbejde.
Vi skal ruste os til den stigende internationale konkurrence. Vi ser, at flere og flere lande omkring os investerer massivt i udvikling af havnene.
Set fra min stol skal vi til enhver tid kunne sikre forsyningen til og fra Danmark. Det er en kerneopgave for Aarhus Havn, der er hele Danmarks havn.
Derfor er mit budskab også, at forsyningssikkerhed er et af de allervigtigste forhold, som politikerne bør have for øje.
Det er helt afgørende, at vi har de nødvendige kajnære arealer og infrastruktur på både land og vand til at sikre forsyningen. En sikkerhed for havnevirksomhedernes investeringer.
Og så skal vi sikre, at vi har den tilstrækkelige elkapacitet, så vi kan øge tempoet i denne grønne omstilling.
Heldigvis oplever jeg stor lydhørhed. Og jeg ser frem til, at der også i det nye år tages initiativer, der skubber i den rigtige retning.
Vigtige skridt i en grøn omstilling
Den rigtige retning er i høj grad en grøn retning.
Selvom den grønne omstilling i år har været til diskussion og på tilbagegang enkelte steder i verden, er vi nødt til hver især at omstille os.
Aarhus Havn tager hele tiden vigtige skridt mod vores mål om CO2-neutralitet i 2030.
I år har vi haft en hel krydstogtsæson med vores landstrømsanlæg.
Det har været en stor succes.
Hele 68 procent af krydstogtskibene på krydstogtkajen slukkede dieselgeneratorerne og koblede sig på den grønne strøm.
Men vi vil gerne skubbe endnu mere på i den grønne retning.
Derfor indførte vi i år en ny, grøn afgift. Den gør det dyrere for krydstogtskibene at fravælge landstrøm i Aarhus.
Jeg tror grundlæggende på, at vi kommer længst med den grønne omstilling, når vi er konkrete. Det er vores afgift et godt eksempel på.
Konkrete tiltag, der skubber i den rigtige retning i det store perspektiv. Men også gør en mærkbar forskel lokalt.
Nye tider. Nye muligheder.
Selvom 2024 har været stormombrust, som vi sjældent har prøvet før, så kigger vi fremad mod et nyt og spændende år.
Et år hvor vi bliver omdannet til et kommunalt aktieselskab.
Det ser jeg frem til. For jeg tror på, at vi som aktieselskab står stærkere i en fremtid med store forandringer.
Det er på mange måder nye tider for Aarhus Havn.
Det kommende år byder uden tvivl på udfordringer.
Men vi ser også nye muligheder.
Dem glæder jeg mig til at gribe og udvikle sammen med kollegaer, erhvervslivet, borgere og alle vores samarbejdspartnere.
Rigtig glædelig jul og godt nytår.